Csillagszóró
Ez a rövid kis program megmutatja, hogyan adhatsz olyan hatást a szereplődnek, mintha csillagszórót lengetnél, amiből folyamatosan sziporkáznak a csillagok.
Sok helyen találkozhatsz azzal a látványos hatással, hogy az egérmutató mozgás közben mintha valamilyen nyomot húzna maga után, ami persze egy idő után elhalványul. Ezt a trükköt mutatom be ebben a kis programozási gyakorlatban.
A szereplő
A szereplő ebben a példában a macska helyett egy csillag lesz, de más egyszerű formákkal is kísérletezhetsz: körrel, az egérmutató nyíllal vagy hasonlókkal. A Válassz egy szereplőt () gombra kattintva választhatsz szereplőt a Scratch könyvtárából, én a példában a csillagot választottam.
Maga a szereplő az én példámban nem is fog látszani, csak a nyoma. Ezért a -ra kattintáskor blokk után először is eltüntetem az tűnj el blokkal. Utána valamivel kisebbre veszem, a csillag esetében én 30%-os méretet választottam. Ez persze minden szereplőnél, illetve jelmeznél más és más lehet.
A beállítások után jöhet egy mindig ciklus, ezzel a sziporkák folyamatosan jönnek majd. Pontosabban, ha folyamatosan jönnének, az nagyon sűrű lenne, csak időnként kellene megjelenjen egy-egy másolat. Mondjuk akkor, amikor az egérmutató 15 lépésnél messzebb eltávolodik.
Ilyenkor készítek egy másolatot a szereplőről, és a szereplő ugorjon az egérmutató helyére. Így a teljes kód így néz ki:
A csillagok elhalványulásához és eltűnéséhez a másolatokat kell fokozatosan egyre áttetszőbbé tenni. Ehhez szükség lesz mindenképpen egy újabb szálra, amit a másolatként kezdéskor blokkal kell indítani.
Utána persze kell egy jelenj meg blokk, hogy lássuk a csillagot. Majd fokozatosan el kell halványítani: erre remekül használható a szellem hatás a kinézet kategóriában. Hogy fokozatosan tűnjön el, ahhoz kell egy ciklus, azaz egy ismételd blokk. Az ismétlések száma legyen mondjuk 15.
Ezen a cikluson belül a szellem hatás változzon 6 és a méret változzon 3 . Miután az ismétlések véget érnek, és a csillag már szinte nem is látszik, tűnjön el. A szálat pedig egy töröld ezt a másolatot blokkal zárjuk.
Így a másolat programszála:
Ezzel készen is van a programunk, próbáld ki!
Kísérletezhetsz azzal, hogy más szereplőt vagy más jelmezt használsz. Próbáld csak ki hópehellyel vagy más képpel. Ha sűrűbbre vagy éppen ritkábbra akarod venni a sziporkákat, az egérmutató távolsága értékét kell növelned vagy csökkentened.