Boldog karácsonyt!

01.jpg Itt a tél és itt a karácsony! Kívánj kellemes karácsonyt vagy éppen boldog új évet a Scratch programod segítségével.

Nézd meg működés közben!

Háttér

 

A háttér és a szereplő (hópehely) ebben a programban a Scratch könyvtárából származik.

Miután létrehoztál egy új projektet az Alkoss gombra kattintva, kattints a Háttér kiválasztása könyvtárból (i_konyvtarbol.png) gombra, és a lista vége felé keresd meg a Winter lights nevű képet. Persze használhatsz más képet is, ha ahhoz van kedved, de a hóeséshez érdemes valamilyen téli képet keresni.

A hópehely

 

A szereplőt szintén a könyvtárból választhatod ki a Szereplő kiválasztása könyvtárból (i_uj_szereplo.png) gombbal. Itt keresd meg a Snowflake nevűt. (Ha nem, akarsz sokat görgetni, a Dolgok kategóriában találod.)

A teljes hóeséshez elegendő lesz egy hópehely, illetve a másolatai. Válts át a feladataira és a b_zoldzaszlo.png blokkal kezdd. Utána a b_tunj_el.png következzen. A havazás egy végtelen ciklusban b_mindig.png hozzon létre egy másolatot saját magáról. Hogy ne legyen olyan sűrű a havazás, két másolat között b_varj.png egy keveset, mondjuk 0.2 másodpercet. Ezzel tehát így néz ki a program:

02.png

Ez önmagában még nem elég, azt is meg kell adni, mi történjen a másolatokkal.

A másolatok

 

Először is kell egy b_masolatkent_kezdeskor.png blokk, amivel megadhatjuk, hogy az egyes létrehozott másolatok hogyan viselkedjenek. Mivel az alap hópehely elég nagy méretű, le kell kicsinyítenünk. Sőt, hogy minden pehely más méretű legyen, ne is egyetlen, rögzített méretre kicsinyítsük, hanem véletlenszerűen, az eredeti méretének 5 és 10 százaléka között:

03.png

Hasonlóképpen a színét is változtassuk meg. Az eredeti hópehely kék, de jobb lenne, ha világoskék vagy akár fehér lenne. Ezt a fényerő növelésével érhetjük el. Ahogy a méretnél, itt is véletlenszerű értéket válasszunk:

04.png

Végül el kell helyezzük a hópelyhet valahol a játéktéren. Mindenképpen a tetején kell megjelennie, azaz az y koordinátája 180 lesz, viszont széltében a helye is legyen véletlenszerű:

05.png

Ha már a megfelelő méretben és színnel a helyére került, akkor b_jelenj_meg.png. Ezután már csak le kell hullania. Ezt egy ciklussal érhetjük el. Hogy lassan essen, a 360 lépés magas játéktéren egyesével léptessük végig:

06.png

Végül pedig  b_torold_ezt_a_masolatot.png. Ezzel a havazás készen is van.

 

Boldog karácsonyt!

 

Még egy szereplőre lesz szükségünk: a karácsonyi jó kívánságra. Kattints az Új szereplő festése (i_festessel.png) gombra, utána pedig a szerkesztőablak alján a Vektoros képpé alakítás gombra.

A Szöveg (i_szoveg.png) eszközzel kattints a szerkesztőablakba, majd írd fel a „Boldog karácsonyt!” üzenetet. Válassz hozzá betűtípust és színt is. Utólag a Kijelölés (i_nyil.png) eszközzel még átméretezheted nagyobbra, ha szükséges.

Válts át a szereplő feladataira. A b_zoldzaszlo.png blokk után tedd láthatatlanná a b_szellem_hatas_legyen.png blokkal. A hatás értékét 100-ra állítsd, így teljesen láthatatlan lesz a felirat.

Ezután b_varj.png egy darabig, mondjuk 5 másodpercig, amíg a hópelyhek már hullani kezdenek. Utána 100 lépésben ismételve fokozatosan csökkentsd a szellem hatást, így a felirat lassan megjelenik:

07.png

Nézd meg, próbáld ki a Scratch műhelyemben!