Boldog karácsonyt!
Itt a tél és itt a karácsony! Kívánj kellemes karácsonyt vagy éppen boldog új évet a Scratch programod segítségével.
Háttér
A háttér és a szereplő (hópehely) ebben a programban a Scratch könyvtárából származik.
Miután létrehoztál egy új projektet az Alkoss gombra kattintva, kattints a Háttér kiválasztása könyvtárból () gombra, és a lista vége felé keresd meg a Winter lights nevű képet. Persze használhatsz más képet is, ha ahhoz van kedved, de a hóeséshez érdemes valamilyen téli képet keresni.
A hópehely
A szereplőt szintén a könyvtárból választhatod ki a Szereplő kiválasztása könyvtárból () gombbal. Itt keresd meg a Snowflake nevűt. (Ha nem, akarsz sokat görgetni, a Dolgok kategóriában találod.)
A teljes hóeséshez elegendő lesz egy hópehely, illetve a másolatai. Válts át a feladataira és a blokkal kezdd. Utána a következzen. A havazás egy végtelen ciklusban hozzon létre egy másolatot saját magáról. Hogy ne legyen olyan sűrű a havazás, két másolat között egy keveset, mondjuk 0.2 másodpercet. Ezzel tehát így néz ki a program:
Ez önmagában még nem elég, azt is meg kell adni, mi történjen a másolatokkal.
A másolatok
Először is kell egy blokk, amivel megadhatjuk, hogy az egyes létrehozott másolatok hogyan viselkedjenek. Mivel az alap hópehely elég nagy méretű, le kell kicsinyítenünk. Sőt, hogy minden pehely más méretű legyen, ne is egyetlen, rögzített méretre kicsinyítsük, hanem véletlenszerűen, az eredeti méretének 5 és 10 százaléka között:
Hasonlóképpen a színét is változtassuk meg. Az eredeti hópehely kék, de jobb lenne, ha világoskék vagy akár fehér lenne. Ezt a fényerő növelésével érhetjük el. Ahogy a méretnél, itt is véletlenszerű értéket válasszunk:
Végül el kell helyezzük a hópelyhet valahol a játéktéren. Mindenképpen a tetején kell megjelennie, azaz az y koordinátája 180 lesz, viszont széltében a helye is legyen véletlenszerű:
Ha már a megfelelő méretben és színnel a helyére került, akkor . Ezután már csak le kell hullania. Ezt egy ciklussal érhetjük el. Hogy lassan essen, a 360 lépés magas játéktéren egyesével léptessük végig:
Végül pedig . Ezzel a havazás készen is van.
Boldog karácsonyt!
Még egy szereplőre lesz szükségünk: a karácsonyi jó kívánságra. Kattints az Új szereplő festése () gombra, utána pedig a szerkesztőablak alján a Vektoros képpé alakítás gombra.
A Szöveg () eszközzel kattints a szerkesztőablakba, majd írd fel a „Boldog karácsonyt!” üzenetet. Válassz hozzá betűtípust és színt is. Utólag a Kijelölés () eszközzel még átméretezheted nagyobbra, ha szükséges.
Válts át a szereplő feladataira. A blokk után tedd láthatatlanná a blokkal. A hatás értékét 100-ra állítsd, így teljesen láthatatlan lesz a felirat.
Ezután egy darabig, mondjuk 5 másodpercig, amíg a hópelyhek már hullani kezdenek. Utána 100 lépésben ismételve fokozatosan csökkentsd a szellem hatást, így a felirat lassan megjelenik: